كشفت الدكتورة منار غانم عضو المركز الإعلامي بالهيئة العامة للأرصاد الجوية تفاصيل حالة الطقس وسبب ارتفاع درجات الحرارة.
وقالت خلال تصريحات هاتفية مع أحمد دياب وسارة مجدي ببرنامج صباح البلد على قناة صدى البلد، إن ارتفاعات طفيفة جدًا في قيم درجات الحرارة بنحو من درجة لدرجتين، وليس ارتفاعات ملحوظة، يعني هنكون أعلى من الأيام اللي فاتت، موضحة أن متوسط قيم درجات الحرارة من اليوم نهاية الشهر الجاري يتراوح ما بين 35 و36 درجة مئوية.
وأشارت منار غانم: أن هناك زيادة في نسب الرطوبة، مضيفة: “أن معظم الهواء اللي بيأثر علينا أو الكتل الهوائية اللي بتأثر علينا جاية من على البحر المتوسط. فزيادة نسب الرطوبة بتخلي إحساسنا بقيم درجات الحرارة أعلى، الـ 35 والـ 36 دي في الظل في مكان جيد التهوية، لكن مع زيادة نسب الرطوبة أيضًا في الظل، إحساسي بقيم درجات الحرارة أعلى بمعدل درجتين، يعني محسوسة في القاهرة الكبرى 37 و38 درجة مئوية بسبب بس نسب الرطوبة اللي موجودة في الجو".
وواصلت منار غانم: "لكن لازم ناخد احتياطاتنا مش على مدار الأسبوع ده أو الأسبوع اللي جاي، على مدار الـ 3 شهور بتوع فصل الصيف، إن إحنا نتجنب التعرض المباشر لأشعة الشمس، لو أنا هخرج فترة الظهيرة يكون معانا حاجة تحمينا من أشعة الشمس زي شمسية أو كاب، أحتمي بأماكن ظل. مهم كمان مأقفش فترة طويلة تحت أشعة الشمس وأغير درجة حرارة جسمي باستمرار كل ربع ساعة أو نص ساعة. مهم كمان أتواجد في أماكن جيدة التهوية.
المصدر:
الفجر